Tuesday, July 19, 2011

Duit dan Perangai Manusia...

Salam...
ada manusia ada duit, begitu juga ada duit maka adalah manusia...
ayt di atas lah telah menyebabkan manusia rambang pertimbangan.
rasuah, riba lah yang paling ketara.

sikit2 riba, sikit2 rasuah
keinginan dan keterpaksaan telah menjadikan manusia mudah mendekati riba dan rasuah

itu baru bab riba dan rasuah, masih banyak lagi ttg duit telah menghancurkan manusia secara sedar @ tidak sedar

Lupakah kita semua kepada yang Esa???

bab terpaksa, siapa yang patot dipersalah kan???
cth: riba, kalau xde riba, bolehkah manusia belajar dgn yuran pembelajaran yang tinggi??
lau rasuah, bolehkah manusia dpt projek, @ terlepas dari kesalahan besar dgn duit???
itu semua haram disisi Islam

tp skrg, ia dah sebati kerana keadaan yang terpaksa.
sesuaikah ayat "TERPAKSA" ?

Malaysia... adakah negara yang bebas dari semua ini?
adakah kita juga tergolong?
adakah aku juga tergolong dlm semua ini?? lau jujur, PTPTN aku pinjam utk tujuan blajar....tp bayar lebih dari apa yang aku pinjam... (situasi mcm mana?)

semua ini berpunca dari duit...

bukan mengata, mengeluh, mengkritik, mencaci, memuji, menyokong...tp ia hanya keadaan yang berlaku...siapa bersalah aku tidaklah menunding jari kepada sesiapa
semuanya atas diri aku.


Wslm...

6 comments:

ILA HonEyBuNNy said...

kerana duit manusia lalai kan..

adeehh ..lama ila xterjah blog neh....maaf-maaf-maaf...;-)

eik`S noName said...

tau xpe ila...
sokey, esayd pom jarang update blog sblm nie..nie baru naek smgt balek...hehehe

ciK LyndaWawa igUana said...

jum kembali updet blog..jgn tak singgah ye....

eik`S noName said...

jum2....esyad akan singgah...^^

AZTIQAH said...

duit boleh membutakan mnusia

ainz said...

hurm...sy bayar ptptn ikut yang termampu je..huhu..makin lama makin naik..kos pentadbiran la sangat...